۶ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۲۲

دویچه وله گزارش داد؛

خلاء قدرت در دستگاه امنیتی و دفاعی آمریکا در سایه مناقشات بین احزاب

خلاء قدرت در دستگاه امنیتی و دفاعی آمریکا در سایه مناقشات بین احزاب

یک نشریه آلمانی در گزارشی از نگرانی‎ها درباره خلاء قدرت در دستگاههای امنیتی و دفاعی آمریکا در سایه مناقشات بین احزاب و درگیری‎ها در عرصه سیاست داخلی آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "دویچه وله" آلمان در مطلبی نوشت: انتصاب وزیر دفاع جدید اوباما و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با توجه به دعواها و مناقشات بین احزاب متوقف شده است. اما در این میان انتخاب فرمانده جدید ناتو در بروکسل نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در ادامه آمده است: جمهوریخواهان در سنای آمریکا موقتا  از انتصاب "چاک هگل" که از اعضای حزب خودشان است به عنوان وزیر دفاع جدید اوباما جلوگیری کرده اند. انتصاب "جان برنان" به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز به تعویق افتاده و برخی از منتقدان از خلاء قدرت در جایگاههای مهم و مرکزی در دستگاههای امنیتی آمریکا ابراز نگرانی کرده اند.

"زینیا دورماندی" از تحلیلگران انگلیسی اندیشکده "چتم هاوس" در گفتگو با "دویچه وله" اظهار داشته است که موانع بر سر راه انتصاب "هگل" و "برنان" در سمتهای وزارت دفاع و ریاست سازمان سیا آشکارا نشان داد که سیاست احزاب چه نقش تعیین کنده ای در آمریکا دارد. تنش ها و اختلاف نظرها نه تنها بین جمهوریخواهان و دموکراتها بلکه در بین اعضای حزب اوباما نیز وجود دارد و در درجه اول مناقشات بین دموکراتها بود که به شک و تردیدها درباره انتصاب "جان برنان" به عنوان رئیس سازمان سیا منجر شد.

اوباما هگل برنان پانتا

"لورا آنا ویولا"،  کارشناس سیاست خارجی در موسسه "جان اف کندی" دانشگاه آزاد برلین نیز بر این عقیده است که  نامزدی "هگل" به عنوان وزارت دفاع آمریکا، تلاشی برای بستن پلی به سوی جمهوریخواهان تصور می شد.

به اعتقاد "ویولا" تمام بحث ها درباره "هگل" و "برنان"، تنها مبارزات قدرتی در عرصه سیاست داخلی بین جمهوریخواهان و دموکراتها را نمایان می کند. مسئله کم تر با بحث های واقعی درباره امنیت ملی این کشور در ارتباط است. 

"دویچه وله" در بخش دیگری از این مطلب نوشت: مناقشات و دعواهای داخلی بر سر انتصاب هگل و برنان در نقش های مد نظر اوباما در سطح بین‎المللی هیچ نقشی ایفا نمی کند. مهم تر از آن برای اروپاییان این است که چه کسی فرماندهی ناتو در بروکسل را عهده دار خواهد شد. ژنرال "جان آلن"، فرمانده سابق نظامیان ناتو در افغانستان اعلام کرده است که تقاضای اوباما برای عهده داری سمت فرماندهی ناتو در بروکسل را به دلایل خانوادگی نخواهد پذیرفت. 

به اعتقاد "دورماندی" این یک مسئولیت مهم است و گزینه های زیادی برای پر کردن این نقش وجود ندارد. کاخ سفید و پنتاگون هنوز اعلام نکرده اند که چه کسی را برای عهده داری این سمت مد نظر دارند.

کد خبر 2004619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha